Debata Kierunek Rio. "Najpierw sport, potem pieniądze. Chcemy zmienić nastawienie"
"Kierunek Rio" to seria czterech debat organizowanych przez "Przegląd Sportowy". Cykliczne rozmowy prowadzi redaktor naczelny najstarszej w Polsce gazety sportowej Michał Pol. W Klubie Olimpijczyka w siedzibie PKOl-u tym razem dyskutowali: minister sportu i turystyki Witold Bańka, prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego Andrzej Kraśnicki, członek zarządu Kulczyk Holding Jarosław Sroka, prezes Totalizatora Sportowego Łukasz Łazarewicz i Tomasz Redwan, specjalista ds. marketingu sportowego.
Tematem debaty, obok zatwierdzonej przez PKOl reprezentacji Polski, były finanse i marketing sportowy. Michał Pol pytał m.in. o nagrody dla medalistów. – Sportowcy na pierwszym miejscu stawiają wyniki sportowe na igrzyskach, a później myślą o pieniądzach. Kwoty stały na tym samym poziomie od wielu lat. Podnieśliśmy je niemal o sto procent. To nie będzie miało wpływu na wyniki, ale na pewno poprawi nastrój wielu sportowcom – powiedział minister sportu i turystyki Witold Bańka. – Musimy wypracować odpowiedni system, by nie zbankrutować w przypadku medalu którejś z dyscyplin drużynowych – dodał prezes PKOl Andrzej Kraśnicki.
– Chcemy zmienić nastawienie w polskim sporcie, tak by szukano rozwiązań długofalowych. Do tej pory, niestety podejmowano jednorazowe działania, najczęściej po jednostkowym sukcesie. Dyscyplina sportu, by się rozwijała skutecznie potrzebuje finansowania w oparciu o przemyślaną strategię - mówi Witold Bańka. W tym celu Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Skarbu Państwa stworzyły Kodeks Dobrych Praktyk Sponsoringowych dla spółek Skarbu Państwa. – Będziemy wspierać dyscypliny "medalodajne", takie które do tej pory nie miały szans na wsparcie finansowe – dodał minister.
– Pierwszy raz ministerstwo przygotowało bardzo dobre dokumenty dotyczące marketingu. Taki ruch zachęci związki sportowe do profesjonalizacji – mówi Redwan. Z takiego obrotu spraw cieszą się również spółki Skarbu Państwa. – Jesteśmy największą firmą w Polsce zajmującą się detaliczną sprzedażą produkcji. Musimy być widoczni i stale podtrzymywać zainteresowanie marką. Odpowiedni poziom zainteresowania gwarantuje nam obecnie piłka nożna. Wspieramy jednak wiele innych dyscyplin i jesteśmy stale obecni na wielu innych arenach sportowych, Kodeks Dobrych Praktyk Sponsoringowych bardzo nas ucieszył, bo to dokument dzięki któremu w sporcie będzie można realizować skutecznie wspólne cele – zadeklarował Łukasz Łazarewicz, prezes Totalizatora Sportowego.
Ostatnia debata z serii "Kierunek Rio" odbędzie się 29 lipca. Tydzień później rozpocznie się wielkie sportowe święto, a w Rio zapłonie olimpijski znicz.