Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych
Rada została powołana zarządzeniem nr 104 Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 września 2008 roku, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 roku o Radzie Ministrów, w związku z art. 2 Europejskiej Konwencji w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej, sporządzonej w Strasburgu dnia 19 sierpnia 1985 roku.
Zadania oraz skład Rady zostały rozszerzone zgodnie z Zarządzeniem Nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lutego 2010 roku.
W skład Rady wchodzą:
1) przewodniczący – podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – wyznaczony przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2) wiceprzewodniczący:
a) podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – wyznaczony przez Ministra Sprawiedliwości;
b) podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – wyznaczony przez Ministra Infrastruktury;
c) podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – wyznaczony przez Ministra Edukacji Narodowej;
d) podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – wyznaczony przez Ministra Sportu i Turystyki;
e) Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania;
3) członkowie:
a) wyznaczeni przez:
- Ministra Edukacji Narodowej,
– Ministra Sportu i Turystyki,
– Ministra Sprawiedliwości,
– Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
– Ministra Infrastruktury,
– Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
– Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania,
b) Komendant Główny Policji,
c) Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej,
4) sekretarz Rady (wyznaczony przez przewodniczącego Rady).
Do udziału w pracach Rady, na prawach członka, zaproszeni zostali również: Prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej, Prezes Ekstraklasy S.A. oraz Prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
Rada działa jako organ pomocniczy Prezesa Rady Ministrów.
Główne zadania Rady:
- opracowywanie programów mających na celu poprawę bezpieczeństwa imprez sportowych oraz ocena ich realizacji;
- inicjowanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa imprez sportowych;
- analizowanie i ocena działań podejmowanych przez służby i instytucje w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa imprez sportowych;
- inicjowanie i zlecanie badań naukowych i prac analitycznych;
- koordynowanie przedsięwzięć mających na celu zapobieganie aktom przemocy
w związku z imprezami sportowymi; - analiza naruszeń bezpieczeństwa w związku z masowymi imprezami sportowymi;
- współpraca ze Stałym Komitetem Europejskiej Konwencji w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej;
- inicjowanie, monitorowanie i opiniowanie przedsięwzięć mających na celu zapobieganie zjawiskom dyskryminacji, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji rasowej w związku z imprezami sportowymi.
W ramach Rady powołano Stałą Grupę Ekspercką, która pełni funkcję opiniotwórczą i doradczą. Prace w Stałej Grupie Eksperckiej są prowadzone z podziałem na zespoły robocze, opracowujące zagadnienia o konkretnej tematyce.
więcej na stronie www.rada.bis.gov.pl