Ministerstwo Sportu i Turystyki Międzynarodowa konferencja „Turystyka wobec UEFA EURO 2012TM – możliwości i integracja działań w projekcie” - Unia Europejska -

Oficjalna strona Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej

Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Unia Europejska

15.01.2009

Międzynarodowa konferencja „Turystyka wobec UEFA EURO 2012TM – możliwości i integracja działań w projekcie”

 

Departament Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki informuje, że w dniu 11.12.2008 r. w salach Hotelu Sofitel Warsaw Victoria odbyła się międzynarodowa konferencja pt. „Turystyka wobec UEFA EURO 2012TM - możliwości i integracja działań w projekcie". Współorganizatorem konferencji byli przedstawiciele Spółki PL.2012, która koordynuje i nadzoruje przedsięwzięcia przygotowawcze w Polsce do tej niezwykle ważnej imprezy sportowej.

Celem konferencji, która była elementem realizacji zawartej w Kijowie w dniu 28 marca 2008 r. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o współpracy przy organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w piłce Nożnej UEFA EURO 2012TM, było stworzenie profesjonalnego i skutecznego forum przepływu informacji o bieżącym stanie przygotowań do tej prestiżowej imprezy. Informacja ta była skierowana przede wszystkim do przedstawicieli szeroko rozumianej branży turystycznej, jak też organów władz regionalnych i samorządowych.

W prezydium konferencji zasiedli Pani Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Pan Vladyslav V. Kornienko – Pierwszy Zastępca Ministra w Ministerstwie Kultury i Turystyki Ukrainy, Pan Marcin Herra – Prezes Zarządu Spółki PL.2012 oraz Pani Maria Napiórkowska Dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

W pierwszej części konferencji, która miała charakter posiedzenia plenarnego, odbyły się prezentacje tematyczne. Głos zabierali zarówno goście z Polski, jak i z zagranicy.
1. Pani Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu w MSiT,
2. Pan Marcin Herra – Prezes Zarządu Spółki PL.2012,
3. Pan Frieder Hebenstreit – Dyrektor Destination Management Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.,
4. Pani Franca Maria Kobenter – Prezes Zarządu Austria.info Sp. z o.o.,
5. Pan Michał Nykowski – Ekspert/Doradca Polska Organizacja Turystyczna,
5. Pan Adam Mikołajczyk – Dyrektor Zarządzający BRIEF for Poland,
6. Pan Tomasz Zahorski – Krajowy Koordynator ds. Własności Intelektualnej
 

W drugiej – popołudniowej – sesji, podzielonej na trzy tematyczne panele dotyczące: bazy hotelowej, transportu i promocji, dyskutowano i wymieniano się doświadczeniami oraz merytorycznymi i organizacyjnymi wskazówkami odnośnie  tworzenia pod potrzeby tej międzynarodowej imprezy produktu turystycznego, promocji i logistycznego jej zabezpieczenia.


1.Wśród tematów poruszonych podczas panelu „Promocja" największą uwagę poświęcono uzupełnieniu wiedzy o możliwości wykorzystania znaków UEFA w promocji miejsc i regionów, przy zachowaniu praw autorskich do tych znaków. Omówiono przykłady promocji Polski w kontekście UEFA EURO 2012TM. Przytoczono doświadczenia Austrii w tej dziedzinie.

Główny wniosek: należy udrożnić komunikację między branżą turystyczną, a organizacjami: Ministerstwem Sportu i Turystyki, POT, PZPN, Spółką PL.2012, itd. W tym celu potrzebne jest stworzenie KOMUNIKATORA TURYSTYKI – systemu, będącego skrzynką uwag i wniosków. Umożliwi on reagowanie na dobre pomysły, wspieranie ciekawych inicjatyw oraz usprawni dialog między organizacjami; dodatkowym efektem będzie automatyczne stworzenie bazy osób i instytucji

zainteresowanych przyszłymi działaniami, konferencjami.


2. W panelu „Baza hotelowa" – po zapoznaniu się z informacją o współpracy z UEFA, PZPN i miastami-gospodarzami w obszarze przygotowania bazy hotelowej i centrów pobytowych do Euro 2012, jak też o realizowanych i przewidywanych działaniach w tym zakresie – stwierdzono, że:

– priorytetem Spółki PL.2012 jest zabezpieczenie pobytu zawodników w Polsce podczas UEFA EURO 2012TM,

– aktualnie jest w Polsce 80.000 pokoi i potrzeba jeszcze 3.000 pokoi ( w tym roku przybędzie 1.300),

– na mistrzostwa UEFA EURO 2012TM potrzeba wg WDA zaledwie 3% noclegów z ogólnej liczby noclegów udzielonych w roku 2008,

– 80% inwestycji hotelarskich w Polsce było zaplanowanych i ujętych w planach inwestycyjnych już 3-4 lata temu,

– na dziś nie ma w Polsce idealnego Centrum pobytowego, a proces inwestycyjny dla hoteli w centrach trwa 24-36 miesięcy.


3. W ramach panelu „Transport" zaprezentowano zamierzenia związane z usprawnieniem transportu lotniczego, kolejowego i drogowego na terenie Polski, ze szczególnym naciskiem na:

– przygotowanie lotnisk do przyjęcia zwiększonej liczby podróżnych w dniach organizacji meczów,

– dokonywanie prawidłowych wyborów przy ustalaniu nakładów na rozwiązania tymczasowe (np. namioty dla odpraw pasażerów zamiast budowy pawilonów na lotniskach),

– zapewnienie miejsc postojowych samolotów,

– właściwe wyposażenie lotnisk w różnego rodzaju sprzęt, co wpływa na przyznaną im kategorię zabezpieczenia,

– nowe wyzwania dla straży granicznej,

– zapewnienie sprawnego transportu miejskiego,

– uruchomienie dodatkowych pociągów.

Ogromnym wyzwaniem stojącym przed osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie tak bazy hotelowej, jak i infrastruktury transportowej jest kumulacja ruchu przyjazdowego w krótkim czasie z racji na UEFA EURO 2012TM.


Ogólnym przesłaniem tej konferencji było przekazanie przedstawicielom branży turystycznej oraz administracji lokalnej miast-gospodarzy UEFA EURO 2012TM informacji co do szans i wyzwań oraz wskazówek, mogących inicjować lub stymulować działania związane z przygotowaniem i obsługą finałów Mistrzostw Europy UEFA EURO 2012, jak i w kolejnych latach po zakończeniu tej imprezy.

Polskie Marki Turystyczne - zakładka Turystyka
Turystyka bez ryzyka
Program rozwoju turystyki do 2020 roku
Karta Dużej Rodziny
Baltic Sea
Dwustronne umowy turystyczne
Polska Organizacja Tyrystyczna
iPolak
Polak za granicą
Odkryj Polskę
Światowa Organizacja Turystyczne
OECD
Zarabiaj na turystyce
Raporty TFG
Granty Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego - Turystyka
do góry