Ministerstwo Sportu i Turystyki Global Tourism Forum zainaugurowało 35. edycję targów turystycznych Fitur - Unia Europejska -

Oficjalna strona Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej

Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Unia Europejska

03.02.2015

Global Tourism Forum zainaugurowało 35. edycję targów turystycznych Fitur

27 stycznia 2015 r. odbyła się Konferencja Global Tourism Forum (GTF) inaugurująca 35. edycję międzynarodowych targów turystycznych Fitur (28.I-1.II.2015). Gościem honorowym wydarzenia była Elżbieta Bieńkowska, komisarz UE ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw. W uroczystości otwarcia wzięli również udział sekretarz generalny UNWTO, Taleb Rifai; premier Mariano Rajoy; minister Przemysłu, Energii i Turystyki Hiszpanii Jose Manuel Soria;  prezydent Wspólnoty Madrytu Ignacio Gonzales i burmistrz Madrytu Ana Botella.

Global Tourism Forum to międzynarodowe wydarzenie dotyczące turystyki, w trakcie którego analizowany jest wpływ turystyki na globalną gospodarkę i społeczeństwo. Organizatorem GTF było hiszpańskie Ministerstwo Przemysłu, Energii i Turystyki.

W trakcie Forum komisarz Elżbieta Bieńkowska podkreśliła kluczowe znaczenie branży turystycznej dla UE (5% udział sektora w PKB i 12 mln miejsc pracy) Zwróciła uwagę na zmiany strukturalne w branży i całej gospodarce oraz związane z nimi wyzwania (podniesienie konkurencyjności, zwiększenie wydajności pracowników, digitalizacja, zrównoważony rozwój i interoperacyjność). Branża turystyczna musi podejmować działania odpowiadające zapotrzebowaniom indywidualnego turysty i tworzyć spersonalizowane oferty. Komisarz Bieńkowska zwróciła uwagę, że utrzymanie aktualnej dynamiki wzrostu branży turystycznej może być zagrożone, jeśli nie zapewni się odpowiedniego tempa rozwoju. W tym kontekście zaapelowała o wykorzystanie możliwości jakie oferuje digitalizacja usług turystycznych i zaproponowała agendę 8 działań:

  • ramy prawne obejmujące sektor i branże powiązane (integracja i koordynacja turystyki z pozostałymi obszarami);
  • promocja digitalizacji usług turystycznych i wzmocnienie MŚP;
  • podniesienie poziomu usług i kompetencji zawodowych pracowników;
  • działania na rzecz rozwoju zrównoważonej i odpowiedzialnej turystyki wysokiej jakości;
  • promocja turystyki posezonowej, dla seniorów i młodzieży;
  • rozwój transportu intermodalnego;
  • promocja Europy jako preferowanego kierunku turystycznego, konsolidacja wizerunku i widoczności Europy;
  • traktowanie turystyki, jako wspólnego interesu wszystkich państw członkowskich UE poprzez m.in. utworzenie wspólnej platformy w zakresie promocji turystyki, która zapewni skoordynowane działania wszystkich członków.

Sekretarz generalny UNWTO Taleb Rifai zwrócił uwagę, iż sektor turystyczny rozwija się pomimo licznych napięć i konfliktów na świecie. Zgodnie z danymi UNWTO w 2014 r. wzrosła liczba turystów na świecie 1.138 mln podróżujących w 2014 r. (+4,8%). Pan Rifai zwrócił uwagę, iż kluczowe dla wzrostu sektora są następujące działania: współpraca sektora państwowego i prywatnego, rozwój połączeń, przyjazna polityka wizowa, inwestycje w technologie i innowacje oraz zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo.

W trakcie 35. edycji targów Fitur zaprezentowała się również Polska. Polska Organizacja Turystyczna uczestniczy w targach turystycznych Fitur w Madrycie od początku istnienia POT. Targi są uznawane za trzecią co do wielkości tego typu imprezę na świecie (po ITB w Berlinie i WTM w Londynie). POT przygotował stoisko, którego głównymi podwystawcami byli przedstawiciele polskiej branży turystycznej. Podczas dni branżowych, oprócz spotkań handlowych podwystawców, odbywały się również spotkania z przedstawicielami mediów oraz dziennikarzami.

Celem udziału POT w targach Fitur jest utrzymanie wzrastającego zainteresowania Polską, jako kierunkiem wyjazdów Hiszpanów zarówno poprzez sprzedaż cyklicznych programów turystycznych dla grup, jak i programów „szytych na miarę” dla turystów indywidualnych, grup turystów zrzeszonych w różnego rodzaju stowarzyszeniach i kółkach zainteresowań.  Pomimo kryzysu gospodarczego w Hiszpanii, liczba turystów z tego kraju utrzymała tendencję wzrostową, co potwierdziły konsultacje z regionalnymi organizacjami turystycznymi, punktami informacji turystycznej w najważniejszych polskich miastach oraz obiektach turystycznych.

Źródło: Ambasada RP w Madrycie

Polskie Marki Turystyczne - zakładka Turystyka
Turystyka bez ryzyka
Program rozwoju turystyki do 2020 roku
Karta Dużej Rodziny
Baltic Sea
Dwustronne umowy turystyczne
Polska Organizacja Tyrystyczna
iPolak
Polak za granicą
Odkryj Polskę
Światowa Organizacja Turystyczne
OECD
Zarabiaj na turystyce
Raporty TFG
Granty Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego - Turystyka
do góry