Ministerstwo Sportu i Turystyki Główne trendy i preferencje klientów biur podróży w turystycznym sezonie letnim 2017 - Aktualności -

Oficjalna strona Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej
W grze o rozwój aktywności fizycznej społeczeństwa i sukcesy polskich sportowców.W drodze po Polskę przyjazną turystom.

Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

Główne trendy i preferencje klientów biur podróży w turystycznym sezonie letnim 2017

Pierwszy sezon z ochroną w ramach Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

  • Główne trendy i preferencje klientów biur podróży w turystycznym sezonie letnim 2017

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Za nami pierwszy sezon letni z nowymi zabezpieczeniami finansowymi dla klientów. Obok gwarancji bankowych czy ubezpieczeń są oni objęci Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym. Stanowi to stuprocentową gwarancję wypłaty środków w razie niewypłacalności organizatora turystyki. Eksperci branży turystycznej podkreślają, że poczucie finansowego bezpieczeństwa pozytywnie wpłynęło na wyniki sprzedaży ofert biur podróży. 

Sezon nie tylko w lipcu i sierpniu

Czas trwania sezonu letniego w wyjazdach zagranicznych wydłuża się, jednak nadal najbardziej popularnymi terminami wyjazdów były miesiące wakacyjne: lipiec i sierpień. W tym roku pod względem sprzedanych wyjazdów wyjątkowo udany był czerwiec, co było efektem m.in. o tydzień wcześniej rozpoczętych wakacji szkolnych. Również maj i wrzesień powoli stają się miesiącami wakacyjnym.

Kupujemy coraz wcześniej

Polacy kupują coraz więcej i coraz wcześniej. Najczęściej rezerwacji dokonujemy przynajmniej dwa miesiące przed wylotem, a ok. 8% klientów biur podróży jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu już prawie rok wcześniej. Niewielki odsetek klientów decyduje się na rezerwację do 10 dni przed wyjazdem. Od kilku sezonów obserwujemy spadek tendencji do zakupu ofert last minute oraz wzrost sprzedaży w opcji first minute. Nasilenie się tej tendencji spowodowało, że liczba ofert typu last minute została ograniczona i jest mało atrakcyjna cenowo, z wyjątkiem wyjazdów do Turcji i Egiptu – dzięki temu kraje te zdobyły wielu klientów, nastawionych na ciekawe cenowo oferty o wysokim standardzie pobytu i wyżywienia.

Wyjazdy coraz krótsze i częstsze 

Polacy wolą jeździć częściej, ale na krócej. W wyjazdach zorganizowanych powoli powstaje nowy segment rynku - wyjazdy 3-4 dniowe, city-breaks oraz przedłużone weekendy. Urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. Wyjazdy te pozostają domeną lipca oraz sierpnia i zainteresowane są nimi głównie rodziny z dziećmi. Natomiast poza sezonem wakacji szkolnych dominują wyjazdy jednotygodniowe dwóch osób dorosłych.

Najchętniej samolotem 

W turystyce zorganizowanej widać zdecydowaną dominację wycieczek samolotowych, spada natomiast udział turystyki autokarowej oraz wycieczek z dojazdem własnym – wyjątkiem są tu klienci mieszkający na południu Polski. Konkurencja pomiędzy tanimi liniami lotniczymi oraz przewoźnikami regularnymi wpłynęła na zwiększenie liczby dostępnych połączeń.

Cenimy wygodę i komfort

Polski turysta najchętniej wyjeżdża na tygodniowe wakacje do hoteli o wysokim standardzie – 43% turystów wybiera hotele czterogwiazdkowe. Wyjeżdżamy coraz częściej, a to z kolei wpływa na coraz większe oczekiwania i bardziej świadomy wybór miejsca wypoczynku - położenie i standard hotelu, dodatkowe atrakcje czy wyżywienie. Za większy komfort jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Zdecydowanie dominuje opcja all inclusive, która jest dziś standardem, a nie luksusem – wybiera ją trzech na czterech klientów biur podróży. Polacy oczekują takiej formuły również w krajach europejskich.

Opracowano na podstawie raportu „Zagraniczne wakacje Polaków 2017"  Polskiej Izby Turystyki. Raport dotyczy zorganizowanych wyjazdów Polaków w okresie od 28 kwietnia do 31 sierpnia 2017 r., rezerwowanych do 16 sierpnia 2017 r., i został opracowany na podstawie danych z systemów rezerwacyjnych wiodących na polskim rynku multi-agentów turystycznych (Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl).

do góry